Zo’n acht jaar geleden klom Ruud Alofs – oprichter van Groenbezorgen – voor het eerst in het koerierszadel. Zijn doel? Op de fiets pakketten en post bezorgen, om een duurzaam verzendalternatief aan te bieden en zo de leefomgeving gezonder te maken. Niet veel later sloot tweelingbroer Thijs zich bij Ruud aan. Groenbezorgen is inmiddels uitgegroeid tot een bekende naam in de regio Uden-Veghel-Oss: het bedrijf met meer dan veertig medewerkers helpt lokale ondernemers om duurzaam maar efficiënt te leveren. Om hun klanten volledig te ontzorgen, werkt Groenbezorgen nauw samen met DHL. Ruud: ‘Voor leveringen die niet op fietsafstand liggen, is DHL onze vaste partner.’
Hun formule werkt, zoveel is duidelijk. ‘We zijn inmiddels de vaste bezorgpartner voor zo’n 230 ondernemers uit de regio’, vertelt Ruud trots. ‘In 2024 hebben we maar liefst 225.000 autostops voorkomen! Een heel mooi cijfer, máár: kwaliteit en persoonlijke aandacht staan bij ons op de eerste plaats.’ Hoe ze die waarborgen, ook bij zulke volumes? Dat legt Thijs uit: ‘We zijn hier onderdeel van het straatbeeld geworden. Als je ‘s middags door Uden loopt, dikke kans dat je een Groenbezorger tegenkomt en even een praatje maakt. Met diezelfde laagdrempeligheid komen we ook de pakketten en post van onze klanten ophalen. Ze kennen onze gezichten en de lijntjes zijn kort. Dat vinden mensen prettig.’
Ruud en Thijs vragen hun koeriers niet om het hele land te doorkruisen. Thijs: ‘Ons servicegebied is lokaal. Tegelijkertijd willen we onze klanten volledig kunnen ontzorgen. Willen ze naar de rest van het land verzenden, of zelfs de grens over? Dan vertrouwen we op onze partner.’ Groenbezorgen werkt namelijk al zowat sinds de oprichting met DHL samen. 'En voor ons is de keuze voor DHL echt een no-brainer: het is de beste pakket- en postvervoerder in Nederland', zegt Ruud.
'Wat ons heeft overtuigd? Vóóral hun concrete inzet op duurzaamheid. DHL investeert fors in elektrische voertuigen, duurzame sorteercentra en korte bezorgroutes via hun cityhubs. Die aanpak sluit perfect aan bij onze missie.' Ook de bedrijfscultuur is een match, vult Thijs aan: 'Persoonlijk, professioneel en positief: ook DHL zet altijd een stapje extra om klanten te helpen. Dat sluit perfect aan op onze kernwaarden.' De samenwerking is vertrouwd en stabiel, precies zoals Thijs het graag ziet: 'Ondanks dat DHL zo'n grote partij is, zijn ze benaderbaar en worden problemen snel opgelost.'
"Emissies tegengaan is een van onze belangrijkste doelen. Daarvoor zetten we kleine én grote stappen: van sorteercentra die voldoen aan de hoogste BREAAM-duurzaamheidsnormen, tot elektrische bestelauto's, vrachtwagens en bakfietsen. Bovendien blijven we onze bezorgroutes optimaliseren. Door partners te vinden die deze missie delen, kun je veel bereiken – je vult elkaar dan mooi aan. Groenbezorgen en DHL focussen allebei op korte routes, kwaliteit en flexibiliteit. Op basis van die gedeelde waarden ontzorgen we onze klanten volledig, met duurzame bezorging van deur tot deur."
Sem Geurten
Business Development Manager Strategic Accounts bij DHL
Wat de toekomst zal brengen? ‘Natuurlijk zouden we willen groeien, maar alleen gecontroleerd’, aldus Ruud. ‘Ambitie mag nooit ten koste gaan van waar we op gebouwd zijn: kwaliteit en aandacht. Dus als we te hard gaan, durven we best op de rem te trappen. En natuurlijk is het fijn om te kunnen vertrouwen op een gevestigde naam als DHL. Hun steun is een bevestiging dat we iets goed doen. Ja, misschien werkt ons concept ook wel in andere regio’s – dat zal de tijd leren. Zolang we duurzame impact kunnen maken, blijven wij op de pedalen staan.’